De eerste indrukken. - Reisverslag uit Popayán, Colombia van Alice en Bob Dam - WaarBenJij.nu De eerste indrukken. - Reisverslag uit Popayán, Colombia van Alice en Bob Dam - WaarBenJij.nu

De eerste indrukken.

Door: Bob

Blijf op de hoogte en volg Alice en Bob

26 September 2015 | Colombia, Popayán

Al drie weken op pad. Het lijken er minstens zes. Ja, dit is andere koek dan rondtoeren in een camper door de USA.

Alles is elke dag weer helemaal nieuw. De mensen, die je ontmoet, de plaatsen waar je rondloopt, de middelen van vervoer, het bed waarin je slaapt, het eten en drinken, het geworstel met de taal, de bezienswaardigheden en ga nog maar even zo door.

Hoe bevalt dat? Eerlijk gezegd is het wel even wennen. Er komt heel veel tegelijk op ons af en dat is behoorlijk vermoeiend. We storten elke avond om een uur of negen in bed. Bewusteloos!
Is dat leuk? Ja, dat is heel leuk! We genieten met volle teugen. We worden uit ons rustige leven van de laatste tijd gerukt. We worden er aan onze haren bijgesleept. Meedoen jullie! Opletten! Beslissen! Luisteren! En...... Vooral niet struikelen over al die rottige stoepen en gaten en obstakels, want dan is het einde oefening!

Even kort: gestart in Bogota. Leuk hostal in het centrum aan een plein, waar elke avond een grote meute jongelui bij elkaar komt om te kletsen, te flaneren, te zingen, muziek te maken en de revolutie uit te roepen.
Erg genoten van het schitterende Museo de Oro, met allerhande kunst- en gebruiksvoorwerpen uit de tijd voor de komst van de Spanjaarden, de pre- Colombiaanse periode. Alles is hier goud wat er blinkt! Geen wonder dat de Spaanse ontdekkingsreizigers het hier Eldorado noemden. Gemoord en geplunderd hebben ze. Hele culturen uitgeroeid. Al het goud omgesmolten voor de schatkist van het vaderland. Er voor in de plaats brachten ze de blijde boodschap van het Christendom...
Ongelooflijk, de stempel die de Spaanse cultuur en de Katholieke Kerk in Midden- en Zuid Amerika op het doen en laten van de bevolking heeft gedrukt.

Ook genoten van het werk van een Colombiaanse schilder/beeldhouwer, Fernando Botero. In Bogota heeft hij zijn eigen museum en later in zijn geboorteplaats Medellin zagen we nog veel meer schilderijen van hem in het Antioquia Museum. Op het plein er voor staan 24 van zijn beelden. Schitterend!

Een paar dagen later vlogen we naar Cartagena, een mooie oude stad aan de Caraibische zee. Heel leuk gelogeerd in een "air B'nB" bij mensen in een mooi koloniaal huis. Het verschil tussen Bogota en Cartagena is enorm groot. Alsof je in twee verschillende landen bent. De hitte is moordend. Na twee minuten op straat ben je doorweekt. We zijn een dag de stad in geweest, een museum voor moderne kunst bezocht en een dag naar het strand geweest.

Daarna met de bus naar Santa Marta, weer een oude, koloniale stad aan zee. Kleiner en knusser, maar even vochtig en heet als grote broer Cartagena. Uitstapje gemaakt naar Aratacata, door veel mensen Macondo genoemd, naar het dorp uit de roman "Honderd jaar eenzaamheid" van de wereldberoemde schrijver Gabriel Garcia Marquez, die hier zijn jeugd doorbracht. Zijn geboortehuis is heel mooi omgetoverd tot een smaakvol en interessant museum.

Er is nog veel meer moois aan die kust boven in Colombia te beleven, maar na een week hielden wij het voor gezien. Eigenlijk zijn we min of meer ontvlucht. De hitte werd ons echt te veel!

In een klap met het vliegtuig naar een kalmer klimaat. Medellin ligt op zo'n 1600 meter hoogte in het Andes gebergte. Ooooh wat was dat heerlijk, die frisse avonden en mooie dagen. Hier hebben we voor het eerst een paar dagen rust genomen. Dat was echt nodig!

Vandaar naar de Zona Cafetera, het hoogland, waar de koffie groeit. Weer rust gezocht en gevonden in het bergdorp Salento. Lekker gegeten, gelezen en gewandeld. Uitstekend hotelletje, La Casa Eliana, met de onvolprezen eigenaar Jesus, die niet alleen vloeiend Engels spreekt, maar tevens van alle markten thuis is! Tongstrelende Indiase en Thaise curry!!

Na alweer een lange busreis in een supercomfortabele bus kwamen we eergisteren aan in Popayan. Wat is dit een fijne stad! Prachtige, oude architectuur, heel veel studenten, mooie musea, lekkere restaurantjes, leuk hotel. Niet groot, maar dat vinden we juist prettig. Heerlijk klimaat ook.

Het is inmiddels kwart over tien. Een latertje! Alice ligt al een uurtje naast me te slapen. Daar heb ik nu ook wel zin in.

De foto's komen een paar dagen later. We gaan morgen voor een dag of drie naar de opgravingen in Tierradentro, ren noordoosten van Popayan. Er is daar geen internet. Hou de site maar in de gaten voor de foto's.

Tot dan. Hasta luego!

• 26 September 2015 - 05:16

Lisette Maarssen:

Hoi Bob en Alice,
    Als ik dit verslag doorlees,is m'n eerste gedachten,wat een geëmmer!iedere dag zoeken naar een plekje om te slapen,dat gezeul met je spullen,doodvermoeiend

• 26 September 2015 - 08:53

Patty:

Lieve Bob & Alice,
    What a change of lifestyle. Geweldig! Is wel echt heel anders dan met de camper. Ik vind het super wat jullie doen en wens jullie een hele fijne vakantie verder. Xx

• 26 September 2015 - 10:18

Irma:

Die eerste indrukken beloven weer wat voor de rest van de vakantie.
    Verbaas me maar.
    Ik kijk er al naar uit!!!

• 26 September 2015 - 15:45

Jacques En Marianne:

Ja, dat is wel even wennen als je die ouwe trouwe Tioga gewend bent!
    Maar zo te zien bevalt deze manier van reizen jullie toch ook wel.
    Goede reis verder en blijf maar een beetje op "hoogte".
    We zijn benieuwd naar de foto's. (hoewel op Instagram al veel gezien)
    Veel liefs uit De Kwakel, J&M

• 27 September 2015 - 21:13

Thea:

Wat een leuk verslag van het eerste gedeelte van jullie reis.Met veel plezier gelezen. Jullie hebben al heel veel meegemaakt in de korte tijd dat jullie daar zijn. Leuk hoor! Nu nog even op de foto's wachten. XX Thea

• 27 September 2015 - 21:15

Ger En Thea:

Ja, dat is weer andere (lekkere) koek! Echter zo te lezen is alles ondanks een beetje transpireren het toch wel waard. Lijkt ons inderdaad wel lekker in de Andes i.v.m. het klimaat, maar al die leuke dingen kunnen ze in ieder geval niet van jullie natte ruggen afnemen.
    Toch maar een een boek van Gabriel mee naar bed nemen. Geniet maar lekker verder.

• 27 September 2015 - 23:45

Peter Rep:

Lieve jonge backpackers, fijn om weer wat van jullie te lezen! Deze trip lijkt me erg goed voor geest en lijn. Maar kijk uit dat jullie niet niet te licht worden in hoofd en lijf! We houden je goed in de gaten.
    Peter

• 28 September 2015 - 15:28

JaMa:

Lieve AlBo,
    Net terug van een, iets minder avontuurlijker vakantie
    alhoewel voor Amsterdammertjes best pittig LOL,
    jullie reisverslag gelezen.
    Genieten, genieten, ga zo door.
    XOXO JaMa.

• 29 September 2015 - 09:58

Marjon:

Wat een belevenissen weer! Klinkt goed en leuk...en lekker :-)
    Je beschrijft het mooi, is leuk om te lezen! Zie het helemaal voor me....
    Wij ploeteren hier ook....met een puberende Border Collie!
    Hij doet het goed, maar is nogal eigenwijs en dwingend als hij iets van ons wil.....af en toe komen we niet meer bij.
    Gisteravond had ik genoeg van zijn gedrag en stond ik op van mijn stoel om hem ""de baas"" te zijn.
    Ik had beter moeten weten....mijnheer sprong vervolgens op mijn stoel en ging daar heel uitdagend op liggen kijken.....nou jij weer....pffff
    Dank voor jullie lieve kaart!
    Kus van ons allen
    Mjon

• 29 September 2015 - 15:38

Cocky Noordhuizen-Hijdra:

Ik dacht dat je het kort zou houden.
    Wat een reisverslag , niet te geloven wat jullie meemaken en de indrukken die jullie krijgen te verwerken.
    ga er maar aanstaan , ik kan me goed voorstellen dat je 's avonds moe maar voldaan het bed induikt.
    Wel heel anders dan reizen in een Camper , maar zo maak je wel wat mee , en je bent dichter bij de lokale bevolking.
    Ben benieuwd naar de foto's.
    Heel veel plezier verder , groetjes

Cocky

• 30 September 2015 - 16:23

Alida Stoof:

Niet vergeten om naar Baños te gaan hoor!! Heel leuk. Ik zou daar ooit met Geurt nog eens een bejaardentehuis beginnen. Kan ik dit keer nog een stukje meereizen??
    Kusjes Ada