Heel veel meegemaakt! - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Alice en Bob Dam - WaarBenJij.nu Heel veel meegemaakt! - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Alice en Bob Dam - WaarBenJij.nu

Heel veel meegemaakt!

Door: Bob

Blijf op de hoogte en volg Alice en Bob

20 Oktober 2015 | Ecuador, Baños

In Pasto nemen we op 3 oktober een vroege bus naar Ipiales en dan een collectivo (taxi voor meer personen, die vertrekt als hij vol zit) naar de grens bij Rumichaca. Paspoorten stempelen en een eindje lopen over de grens naar Ecuador. Een drager biedt zich aan voor de koffers. Dat doen we en zo gaan we supersnel naar de volgende paspoortplek. Gestempeld en wel in een taxi naar Tulcan en vandaar met de bus naar Otavalo. We vinden het daar meteen heel leuk. Gezellige sfeer, want het is marktdag en als dan het hostal ook nog een gouden greep blijkt te zijn, voelen we ons zeer tevreden.

Voor het eerst zien we echte indianen in oude klederdracht. Ze komen uit de bergen naar Otavalo om hun spullen te verkopen. Veel handwerk, maar ook etenswaren en duizend en een andere zaken. Het plein waar de markt zich grotendeels afspeelt heet niet voor niets Plaza de Ponchos, want daar barst het van!

We nemen een paar dagen om wat uit te rusten en door de stad te sjouwen. Ook maken we twee trips met een taxi. Naar Cotacachi, een heel leuk klein stadje, waar veel leerbewerking wordt gedaan. Alice laat haar portemonnee en haar riem repareren en ik laat een extra gaatje in mijn riem maken. Oh, ik wordt zo slank!
De andere trip gaat de Laguna de Cuicocha, een prachtig meer tussen de bergen. Je kunt er varen, maar er staat een fris windje, dus dat slaan we over.

Quito is het volgende reisdoel. Wat een geweldige stad! Prachtig gelegen in een langgerekt dal. Vanuit ons geweldige hotel Carpedm (zo schrijf je het echt) hebben we een indrukwekkend uitzicht over de oude binnenstad. De eerste avond eten we in restaurant Mosaico.Het ligt tegen een bergwand geplakt en vanaf het terras is het uitzicht echt verbluffend. Het eten is goed, maar de plek maakt het extra lekker. De avond valt en de eerste lichtjes gaan aan. We blijven tot het donker is. Wat een heerlijk begin van ons verblijf in Quito!

De dagen erop verkennen we vooral de binnenstad. We bezoeken drie musea, waarvan we Casa del Alabado het mooist vinden. Pre-Colombiaanse kunst, op een heel aantrekkelijke manier tentoongesteld. Een klein, maar reuze fijn museum. Het Museo National heeft veel meer. Overdonderend. Ook weer mooi gepresenteerd, maar de eenvoud van Casa del Alabado sprak toch meer aan.

De meest barokke kerk ter wereld staat ook in Quito. Van buiten mooi, maar als je binnen komt wordt je opgeslokt in een goudschitterende bruidstaart. Totaal over the top! Heel bijzonder.

De eigenaar van ons hotel runt tevens een reisbureau. We overwegen om een jungletocht naar het Amazonegebied te maken, maar zien er na wikken en wegen toch maar van af. Het lijkt een te grote aanslag op de oude lijfjes. Hadden we een paar jaar eerder moeten doen....

Die eigenaar, Paul Parreno, is overigens een bijzonder aardige vent. Vloeiend Engels, heel makkelijk, maar ook heel goed op de hoogte van alle bezienswaardigheden. Leuke gesprekken gehad.
Klap op de vuurpijl: op onze ochtend van vertrek moesten we om 07.30 uur al een taxi naar het busstation hebben. Paul zou er voor zorgen, en natuurlijk was het prima in orde. In alle stilte vertrokken we. Na een minuut of vijf ging de mobiel van de chauffeur. Hij nam op, draaide zich om en zei: "Para Usted." (Voor u.) Ik wist niet wat me overkwam. In een taxi, midden in Quito en er is telefoon voor me!! Natuurlijk was het Paul, om sorry te zeggen dat hij geen afscheid van ons had genomen en om ons een fijne, verdere reis te wensen. We waren er stil van.

Twee uur met de bus en 1200 meter lager dan Quito ligt Mindo. Midden in het zogenaamde Cloud Forest. De bergen en met name de jungle houden de laaghangende bewolking vast, zodat het er altijd vochtig is. Ons hostal Armonia ligt in een grote orchideeentuin. We sliepen in een houten cabana, een eenvoudig chaletje, met een terrasje voor twee. 's Morgens bij het ontbijt onder een overkapping in de tuin, zoefden en zoemden de kolibri's om ons hoofd. Een prachtige plek!

Dan weer verder naar het zuiden. Van Mindo, over de evenaar terug naar Quito. Veertig kilometer met de taxi door de stad van het noordelijke naar het zuidelijke busstation en door naar Lacatunga.

Afgelopen vrijdag, zaterdag en zondag een onvergetelijke trip gemaakt. De Quilotoa Loop. Een rondrit door de Andes, met als hoogste punt de Laguna Quilotoa Op 4000 meter! Overnacht in een oude boerderij, de Posada de Tiqua, bij Marguerita, een uitstekende en zeer charmante gastvrouw en in het dorp Chugchillan in de hosteria van Mama Hilda, een oude Kichwa indiaanse.
In Zumbahua een heel bijzondere markt bezocht. Kijk maar naar de foto's.

Nu zitten we sinds gisteren in Banos. Mooi gelegen aan de voet van een werkende vulkaan. Vanmorgen naar de thermale baden geweest. Het water wordt verwarmd door de vulkaan. Nu lig ik heerlijk doorgewarmd op bed in ons hotel met uitzicht op de waterval, dit verhaaltje te schrijven.

We blijven hier vijf dagen, maken nog een paar leuke trips en gaan dan as. zaterdag in een ruk door naar Cuenca in het zuiden.

Het gaat ons goed, en dat hopen we voor jullie ook!

PS. Van de fotovolgorde klopt niet veel. Nog steeds veel problemen met de site....

• 21 Oktober 2015 - 09:09

JaMa:

Hoi lieverds,

Wat een kleuren en de geuren ruik ik bijna.
    Fantastische foto,s.
    Niet te dun worden hoor, anders herkennen we je niet meer .
    XOXO.

• 21 Oktober 2015 - 09:17

Jacques En Marianne:

Wat een andere wereld, waar jullie doorheen reizen!
    met de volgorde van de Foto's hebben we geen problemen.
    Door Facebook en Instagram houden jullie ons ook prima op de hoogte!
    Veel liefs uit Oudelande, Jacques en Marianne

• 21 Oktober 2015 - 09:22

Wim Buis:

Geweldig verslag en leuke foto's, hier krijg ik plaatsvervangend plezier van.

• 21 Oktober 2015 - 10:12

Ger En Thea:

Verslag bruist van enthousiasme, heel leuk. Ook de foto's geven een goed beeld van jullie reis.
    Fantastische excursie maken jullie!
    Lekker doorgaan met genieten.

• 21 Oktober 2015 - 16:00

Irma:

De reis wordt volgens mij hoe langer hoe leuker!!
    Zo veel kleuren en zoveel geuren.
    Je kijkt vast je ogen uit
    Nog meer vertellen als je thuis bent,maar dat wil je natuurlijk niet , dat thuis komen bedoel ik!!kan nauwelijks wachten!!!!!!
    Kus, Irma

• 21 Oktober 2015 - 16:49

Peter En Marianne:

Dag lieve grote witneus en boezemvlinder,
    Jullie reisgenot dat zo ongegeneerd afstraalt van jullie tronies maakt ons gelukkig!
    En hier, in het hoge land, gaat het er ruimschoots mee door.
    Kijken een beetje kneuterend in het net toegezonden Blurb-fotoboek van ons laatste reisje in de Alpen en besluiten dat we het toch echt wel fijn gehad hebben ondanks alle beperkingen. Daarom wordt jullie geluk door ons ruimhartig toegestaan!
    Veel liefs van je medereizigers Peter en Marianne.

• 21 Oktober 2015 - 22:53

Ansje:

Zuid-Amerika is top! Liefs Ansje

• 22 Oktober 2015 - 13:50

Max En Ans:

Bedankt voor het leuke verslag.Nemen jullie een apie voor ons mee????? max en ans.

• 23 Oktober 2015 - 11:45

Cocky Noordhuizen:

Hallo wereldreizigers.
    Prachtig reisverslag en de kleuren spatten eraf van de foto's.
    Kan niet wachten op het vervolg van deze "kleurrijke" reis.
    Veel plezier verder, groetjes , Cocky

• 26 Oktober 2015 - 09:58

Marjon:

Zeker veel meegemaakt.....dat gezicht van Alice in dat filmpje, zo leuk!!
    Jullie zijn een voorbeeld voor ons allen. jullie beschrijven het leuk, zo beleef je het een beetje mee.
    Heerlijk zo relaxed een briefje tikken met uitzicht op een waterval....daar kan geen sauna tegenop....
    Geniet van elkaar en jullie vrijheid !
    Hier alles in herfstkleuren getooid........ook niet gek, maar het keurslijf past haast niet meer.....
    Lekker eropuit met Cooper, zalig....
    Hij heeft Henrik aan het wandelen gekregen :-)
    xxxx

• 26 Oktober 2015 - 19:27

Gea:

haaa genieters!
    What a beautiful world! Wat veel moois heeft onze aardbol te bieden. Wat fijn dat we mogen meegenieten van al dat prachtigs.
    Jullie snappen dat het hier ook schitterend is met die herfstkleuren laten we vooral niet vergeten ook daarvan te genieten!
    Dikke knuffel