Een maand in Italie - Reisverslag uit Fiano Romano, Italië van Alice en Bob Dam - WaarBenJij.nu Een maand in Italie - Reisverslag uit Fiano Romano, Italië van Alice en Bob Dam - WaarBenJij.nu

Een maand in Italie

Door: Bob

Blijf op de hoogte en volg Alice en Bob

21 Mei 2016 | Italië, Fiano Romano

Alweer een maand voorbij sinds het vorige verslag. We waren toen net in Italie. Inmiddels is er veel gebeurd.

Vanuit Genua ging de reis naar Cinque Terre, een gebied aan de kust tussen Sestri Levante en La Spezia. Daar bevinden zich vijf, beroemde dorpjes, die tegen de steile rotswand zijn aangeplakt. Alleen te bereiken met de trein door smalle, 150 jaar oude tunnels of te voet, maar dan moet je wel een geoefend wandelaar zijn. Het hoeft dus geen betoog dat wij met de trein gingen. De dorpjes zijn inderdaad te schattig voor woorden, maar daarom tevens ondergedompeld in toeristen. Van de plaatselijke bevolking is niets meer te bekennen. Ik denk dat die ergens anders in hun villa's hun dollars zitten te tellen. Na twee stops hebben we het wel gezien en treinen we door naar La Spezia, een wat slaperige stad, met een interessant museum. Lekker geluncht op een terrasje. Hier wonen nog echte Italianen.

We zakken wat verder de kust af naar het zuiden, maar vinden geen aantrekkelijke plek om te kamperen. De badplaatsen hier zijn gericht op massatoerisme, dat overigens zo vroeg in het jaar nog niet is losgebarsten, en maken een verwaarloosde en armetierige indruk. We besluiten het binnenland in te gaan. Daar is het wel mooi, met glooiende landschappen en kleine middeleeuwse stadjes. Soms lijkt het of al dat moois door een kunstenaar of een zeer getalenteerde etaleur zo is uitgedacht en neergezet. Nog een boompje hier, naast het heggetje, of toch maar beter hier naast het afgebrokkelde muurtje....

We bevinden ons al in Toscane. Na enig zoeken vinden we een camping met uitzicht bij het stadje Montecatini Terme, tussen Lucca en Pistoia. Het is er mooi en rustig, maar het ongeluk wil dat we er 48 uur lang in de plensregen zitten. Geen ontsnappen aan, want overal in La Balla Italia is het nat, nat, nat. We proberen toch dapper een tochtje naar Lucca, maar we komen als verzopen katten weer terug. Al met al een matige ervaring.

Op zoek naar verandering van spijs arriveren we een dag te vroeg in San Barolo, een klein dorp, ruwweg tussen Pisa en Florence gelegen. Hier hebben we vanuit Nederland een grote tent gehuurd om een weekje door te brengen met Tom. De camping, Barco Reale ligt heel mooi boven op een berg, midden in het groen. Het is er rustig, vanwege het vroege tijdstip, maar je moet er niet aan denken om hier in het hoogseizoen te verblijven. Geen probleem dat we te vroeg zijn. We kunnen onze bungalowtent, met keuken en slaapkamers, met zitgedeelte en terras meteen betrekken.

We halen Tom op van het vliegveld in Pisa. Hij heeft er zin in! We hebben, ondanks het niet altijd meewerkende weer, een wereldweek met elkaar. Fijn om met zo'n enthousiastelling op pad te zijn! We gaan naar Vinci, ja, de geboorteplaats van... en bezoeken o.a. het museum met een groot aantal van zijn ingenieuze werktuigen. In een dorp verderop proeven we lekkere wijn en kopen we Chianti Classico. Met prachtig weer wandelen we door het beroemde San Gimignano met zijn torens (en toeristen!) en reizen we per trein naar Florence. Van een kunstzinnige vriendin weet Tom dat zich hier een winkel/werkplaats van een meester maskermaker bevindt. Na wat gezoek vinden we die. Zeer de moeite waard! We wandelen verder door Florence en vallen van de ene in de andere verbazing. Het is niets minder dan een openluchtmuseum.
Voor het Uffizi museum, met zijn wereldberoemde kunstverzameling van de Medici's wacht ons een teleurstelling. Ik had van tevoren on line niet alleen kaarten gekocht, maar ook een tijdslot gereserveerd voor de entree. Als je dat niet doet moet je echt uren in de rij. Het blijkt dat die middag het museum gesloten is wegens..... staking! Dat was echt even balen!
Niettemin, een heel mooie dag.

Na nog een zonnige dag luieren aan het zwembad van de camping en een regendag lezen en filmpjes en foto's monteren, gaan we op 4 mei 's middags naar Pisa. Het is onze laatste dag samen. We hebben besloten om in een hotelletje vlakbij het vliegveld te slapen want Tom moet de volgende morgen vroeg vliegen. Na een obligaat bezoekje aan de scheve toren, die in werkelijkheid echt wel de moeite waard is, en een leuke filmtentoonstelling in het Palazzo Blu aan de rivier de Arno, eten we een prima pizza en gaan niet al te laat naar bed.

De volgende morgen treffen we de auto aan met ingeslagen zijruit en onze spullen in wanorde en over straat gesmeten. Dat is schrikken! Tom moet op tijd op het vliegveld zijn, dus ruimen we de ergste glastroep op, gooien de spullen in de auto en rijden met kapotte ruit naar het vliegveld. Jammer dat onze fijne week zo moet eindigen.

Later blijkt dat er toch nog wel het een en ander is gestolen. We maken een lijstje en laten proces verbaal opmaken bij de Questura, het hoofdbureau van politie. Bij Carglass hebben ze onze ruit niet op voorraad, dus laten we een noodruitje inplakken.
Bij Media World kopen we wat opladers en snoeren voor onze iPads, telefoons en camera's en een nieuwe navigator. We kunnen er weer tegen. Arrivederci Pisa!

Twee dagen later zijn we in Fiano Romano, een voorstadje van Rome. Ook hier hebben we vanuit Nederland een accomodatie besproken. Geen tent, maar een sta caravan op camping I Pini. Alles erop en eran. Na drie dagen luieren bij het zwembad, gaan we Irma ophalen van het vliegvekd Fiumicino. Ze blijft 14 dagen bij ons om Rome en omgeving onveilig te maken.
Eerst laten we een nieuwe ruit plaatsen bij de Romeinse vestiging van Carglass en dan zijn we er klaar voor.

We gaan een dagje naar de Trevifontein, maken een wandelng naar de Spaanse Trappen en eindigen op de Piazza del Populo. Alice en Irma gaan nog een dag naar het Colosseum, het Forum Romanum, de oude stad en het Pantheon. Vandaag zijn ze naar Vaticaanstad. Ik hoef gelukkig niet mee.

Verder hebben we een aantal leuke trips in de ogeving gemaakt. Toen was ik er wel bij. De combinatie: veel natuur en soms wat architectuur ligt mij beter dan al die drukbezochte klassieke wereldwonderen.

Komende dinsdag zit het er weer op voor Irma. Wij brengen haar dan naar het vliegvekd en vervolgen onze tocht naar het zuiden.

Als Alice er weer is zetten we samen de foto's op de site. Kom later dus nog maar even terug.

• 21 Mei 2016 - 13:49

Ger En Thea:

Een leuk en goed verslag (behalve op het eind) met heel wat wetenswaardigheden.
    Nog een maskertje laten maken?
    Apart dat jullie toch Cinque Terre hebben bezocht. De treinreis zal best mooi zijn geweest en we denken dat de toeristen nog niet massaal aanwezig waren.
    De 'inbraak' hebben jullie gelukkig inmiddels een plaats kunnen geven en we hopen echt dat dit zich niet zal herhalen. Een fijne ontspannen verdere reis gewenst. Ciao.

• 21 Mei 2016 - 19:28

Cocky Noordhuizen-Hijdra:

Wat een verslag , je waant je in Bella Italia , hoewel ou Bella was het nou ook weer niet aan het eind van de week met Tom , dat is schrikken.
    Ik had al begrepen van een mail van Irma ,dat ze nu in Italie is , ik wacht de foto's af en heel veel plezier met de voortzetting van de reis , ik hoop dat dat wat rustiger zal verlopen.

Groetjes , Cocky

• 22 Mei 2016 - 09:06

Ans:

Lieve mensen, bedankt voor het verhaal. Wij hebben op de terugweg weer even jullie huis vanuit de tuin bekeken. Maak je niet ongerust, het staat er nog prima bij, Groet van Max en Ans.

• 22 Mei 2016 - 12:18

Marieken:

Heerlijk verslag weer, hoewel niet alles even joepie was. Hopelijk hebben jullie daar verder geen last meer van. Ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal

• 22 Mei 2016 - 14:12

Jacques En Marianne:

Leuk dat de foto's er nu ook opstaan!
    Al die plaatsen die jullie bezoeken lijken inderdaad wel onderdeel van een openlucht museum.
    Geniet er maar van en goede reis naar het zuiden!
    Groeten uit De Kwakel, Jacques en Marianne

• 23 Mei 2016 - 18:19

Jama:

sorry,sorry,amen,mille baci.

• 25 Mei 2016 - 13:46

Peter Rep:

Zielige man met stoffer en blik,
    Heb jij, dan, ook een paar uur last
    Van gewelddadige fantasieën over wraak
    en gerechtvaardigde strafexpedities ?

Ervaringsdeskundige Peter.

• 27 Mei 2016 - 15:34

Ronald:

mooie verhalen, avontuurlijk, alleen jammer van dat ene voorvalletje.
    Ik hoop het ook nog eens te kunnen doen, plan is nog een keer een voetreis naar Rome(werkelijk waar).
    Groet,
    Ronald

• 28 Mei 2016 - 16:09

Ed En Paula:

Een goed verslag. Leuk om te lezen. Nog veel plezier.
    Groetjes van Ed en Paula.