Sassi's, trulli's, en bloot in de sole. - Reisverslag uit Ischitella, Italië van Alice en Bob Dam - WaarBenJij.nu Sassi's, trulli's, en bloot in de sole. - Reisverslag uit Ischitella, Italië van Alice en Bob Dam - WaarBenJij.nu

Sassi's, trulli's, en bloot in de sole.

Door: Bob

Blijf op de hoogte en volg Alice en Bob

09 Juni 2016 | Italië, Ischitella

Irma vloog op 24 mei weer terug naar Nederland en wij trokken zuidwaarts, richting Pompei. We arriveerden daar al vrij vroeg de dag daarna en gingen er diezelfde middag nog naar toe. Ondanks de vele toeristen was het toch een heel interessant bezoek. Het is ongelooflijk dat de stad zo goed bewaard is gebleven. Na ruim drie uur wandelen waren we kapot. Eigenlijk een beetje te vermoeid, want Alice miste een trapje en viel hard op de eeuwenoude stenen vloer. Veel pijn aan haar knie en een paar flinke wonden op het scheenbeen. Lopen ging heel slecht. Dezelfde avond besloten we om het even heel rustig aan te doen en Sicilie voor een volgende keer te bewaren.

Op zoek naar rust reden we de volgende dag naar Paestum, een stadje aan zee, zo'n 100 km. ten zuiden van Napoli. Onderweg kom je dan langs de beroemde Amalfikust, volgens velen de mooiste ter wereld. Dat wilden we niet missen!
En inderdaad het is er prachtig, maar het is er ook heel, heel, druk. De getatoueerde massa is hier neergestreken en iedereen heeft zijn auto meegebracht, met als resultaat, diedubbel volgeparkeerde dorpen, waar je met geen mogelijkheid uit kan stappen om ergens een kop koffie te drinken. Ook de wegen tussen de dorpjes zijn volgepakt met geparkeerde auto's. De wegen zijn smal en de toeristenbussen zijn breed. Niet leuk dus. Blij dat we zonder brokken wegwaren. Jammer dat zo'n schitterend stuk kust, zo volkomen verziekt is door het massatoerisme.

In Paestum was het gelukkig wel rustig. We vonden er een fijne camping met veel schaduw en toch pal aan het mooie brede strand. Vier dagen dolce far niente.

In onze reisgids vonden we een autotocht, die zich door een aantal interessante, mooie gebieden en kleine steden van de Tyrreense- naar de Adriatische Zee slingerde. Omdat Alice nog niet goed en dus niet graag liep, leek dit ons een goede greep.

Eerst naar het zuiden, naar Maratea waar de kust net zo mooi is als die van Amalfi, alleen met een fractie van de toeristen. Toen door mooie landschappen en zeer rustige wegen naar Matera, midden in het land. Matera is een bezoek waard. Het grootste deel van de stad bestaat uit rotswoningen. De aarde is hier een gatenkaas en daar heeft men in vervlogen tijden ruimschoots gebruik van gemaakt. Je waant je in een stad uit het begin van onze jaartelling. Geen wonder dat deze omgeving heel vaak gebruikt is als decor voor filmproducties. Tussen de Sassi's, want zo heten de rotswoningen, loopt een doolhof van trappen en kronkelweggetjes. Onbegrijpelijk weinig toeristen. We hebben genoten!

De oplettende lezer zal inmiddels hebben geconcludeerd dat het met de knie van Alice al heel wat beter ging.
Dat was dan ook de reden dat we na de Sassi's ook de Trulli's aandurfden. Trulli's zijn ronde huizen met een puntdak. Het bijzondere is dat de stenen los op elkaar zijn gestapeld. Alberobello, de stad waar de meeste van die kabouterhuizen zijn te vinden, staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO.
We gingen er vroeg in de morgen heen, want we vermoedden dat het hier wel eens druk zou kunnen worden. Het was leuk, maar het haalde het niet bij de Sassi's. Sassi's zijn stoer, hoekig en brokkelig, Trulli's zijn lief, rond en een beetje truttie.
Om 11 uur kwamen de eerste bussen met Japanners en waren wij weg.

Onze route leidde ons via Bari naar het Gargano schiereiland. Een prachtige bult in de Adriatische Zee, die ook wel eens het spoor aan de Italiaanse laars wordt genoemd. Het hele gebied is een natuurpark. We maakten er een schitterende tocht van zuid naar noord, niet langs de kust, maar door het binnenland. Bij Ischitella bevindt zich, ver van het werelds gewemel een naturistencamping, Parco del Gargano, ons aanbevolen door vrienden Gea en Peter. Het is hier heerlijk. Vandaag op de laatste dag van ons verblijf van een week, zit ik bij het zwembad in mijn poedelnaakte blootje dit verslag te schrijven. Het zonnetje schijnt en vanavond is er een feestje, want ik ben nog jarig ook!
Wat wil je nog meer?

• 09 Juni 2016 - 15:00

Jama:

nogmaals (3 keer.lol) hieperdepiep.
    en eet maar lekker van de taart.

mille baci.

• 09 Juni 2016 - 15:20

Kees Van Waaijen:

Allereerst van harte gefeliciteerd.
    Daarnaast het verzoek om goed op te passen dat er geen verbrande scrotum ontstaat.
    Tenslotte geniet er volop van.
    Wellicht bij terugkomst graag met elkaar een afspraak maken ter voorbereiding op een gezellige maaltijd.
    Mocht je zijn gaan liggen pas op voor de achtekant van het gelijk.
    Vriendelijke groeten Kees en Marieken

Gea:

Lang zal hij leven

• 09 Juni 2016 - 18:58

Ger En Thea:

Leuk en interessant verhaal. Jammer van die toeristen!
    Fijn dat het beter gaat met het been van Alice.
    Prettig feestje vanavond en morgen een goede reis verder.

Liefs van ons,
    Ger en Thea.

• 09 Juni 2016 - 19:35

Jacques En Marianne:

We wensen jullie veel plezier op het verjaardagsfeestje!
    Goede thuisreis gewenst!
    Veel liefs uit Oudelande,
    Jacques en Marianne

• 09 Juni 2016 - 21:04

Lisette Maarssen:

Allereerst van harte gefeliciteerd!!Dat jullie nog maar vaak zulke leuke tripjes mogen maken!!
    Italie blijft toch vol mooie verrassingen!Geniet ervan!!
    Lieve groet,Lisette

• 09 Juni 2016 - 21:18

Irma:

Nog maar een keer: hiep, hiep, hoera!
    Zoiets kun je niet vaak genoeg horen!
    Nog veel plezier samen!

• 09 Juni 2016 - 21:48

Wim:

Gefeliciteerd!

• 10 Juni 2016 - 16:23

Cocky Noordhuizen-Hijdra:

Allereerst nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag , ik wens je nog vele jaren in goede gezondheid toe.
    Wat een pech dat Alice dit moest overkomen , een ongeluk zit in een klein hoekje , maar dat wens je niemand toe.
    Weer een geweldig reisverslag en zo als we het gewend zijn zo "bloemrijk "geschreven , nog veel plezier met de voortzetting , groetjes
    Cocky

• 11 Juni 2016 - 14:44

Peter En Marianne:

Spuit elf plenst nog een verlate hieperdepiep over jullie naakte beidjes!