Langs de Mekong en dwarsdoor naar Bangkok. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Alice en Bob Dam - WaarBenJij.nu Langs de Mekong en dwarsdoor naar Bangkok. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Alice en Bob Dam - WaarBenJij.nu

Langs de Mekong en dwarsdoor naar Bangkok.

Door: Bob

Blijf op de hoogte en volg Alice en Bob

08 Januari 2017 | Thailand, Bangkok

Heerlijk dat fietsen langs de Mekong in Nong Khai! Ze hebben een speciaal fietspad langs de rivier aangelegd, dus geen auto's en brommers. Dat wil heel wat zeggen in het Thailand van vandaag. Met name de hoeveelheid bromfietsen, motorfietsen en scooters is overweldigend. Voeg daar dan de tuk tuks, de riksja's en de song thaews aan toe en je hebt een kolkend en vaak levensgevaarlijk brouwsel. Voetgangers zijn loslopend wild en bij zebrapaden geeft iedereen eens even flink gas. Voor ons extra
oppassen, want bij oversteken is het rechts en dan links kijken. Lastig wennen dat linkse verkeer!
Op het internet lees je dan ook over spectaculaire aantallen doden en gewonden tijdens de feestdagen. Seven deadly days. Drank op, scheuren maar en zet vooral je alomtegenwoordige mobieltje NIET uit. Je ziet ze hier Whatsappen met 80 km per uur in kleermakerszit op de motor. Yippie ya yay!

Oh ja, ik zou over onze reisbelevenissen vertellen.

Nong Khai was erg fijn. We zijn er in totaal 9 dagen gebleven. Erg aardige mensen in het hotel, lekker eten, iedere dag een duik in de pool, lezen, naar de nachtmarkt en een biertje bij Mut Mee.
Mut Mee? Ja, dat is een heel mooi gelegen guesthouse, pal aan de Mekong. Heerlijk terras met rotan fauteuils, koud bier en een lekkere lunch met zowaar stokbrood en kaas. De eigenaar is Julian, een blauwdruk van de gedistingeerde, middelbare, homofiele gentleman, die zijn koninkrijkje op capabele wijze en met verve en zwier regeert.

Aan alles komt een eind. Na deze periode van rust en ontspanning moest er weer gewerkt worden!
Eerst met de bus naar Bueng Ka. Ook weer aan de Mekong. We zaten er in een supermodern, gloednieuw, hotel met uitstekende bediening. In Nederland zou je het zomaar 4 sterren geven. Hier betaal je een prijs waarvoor je bij ons blij mag zijn om op een boerencamping je tentje op te mogen zetten...

De dag erop naar Nakhon Phanom, nog steeds aan de rivier. We kwamen rond 6 uur aan en dan is het al donker. We vertelden de tuk tukker dat we naar het Siamgrand hotel moesten. Na wat heen en weer geklets met een paar collega's wist hij precies waar we moesten zijn. Nou, niet dus! Na een flinke trip kwamen we in een achter, achterstraatje bij een gat in de muur, waar inderdaad de tekst "granhotel" was te ontcijferen. Ger en Thea hadden ons deze plek aanbevolen! Hen kennende roken wij wel lont. Na veel gepraat en heen en weer geschuif met het visitekaartje van het hotel, dat wij van Ger hadden gekregen, bleek dat we hier inderdaad niet moesten zijn. De taal levert hier bijna iedere dag veel misverstanden op. Uiteindelijk kwamen we toch op de goede plek. Heel leuk, vlakbij de rivier en een prima kamer.
Later bleek dat het allemaal onze eigen schuld was. Per ongeluk het kaartje van het verkeerde hotel aan de tukker gegeven. Dom, dom, dom!

Ook hier huurden we een fiets en toerden we heerlijk, met het hoofd in de wind over weer zo'n rustig fietspad langs de Mekong. Mooie uitzichten op de bergen in Laos aan de overkant.

Vervolgens naar Roi Et. Vaarwel mooie Mekong, hallo binnenlanden. Het iwas nogal een gedoe hoe we hierheen moesten. Er zijn verschillende opties, maar uiteindelijk kozen we voor de trip via Kalasin over wat kleinere wegen. Hier is het leven een stuk eenvoudiger dan langs de rivier. Kleine boerderijtjes, veel rijstvelden en een mooi bergachtig stuk dwars door een nationaal park. Jungle!

Roi Et is al meer dan 2500 jaar oud, maar het enige wat nog aan de hoogtij dagen van weleer doet denken is een grote rechthoekige gracht, waar toendertijd ook de muren hebben gestaan. Roi Et betekent 101. De naam slaat op het feit dat de oude stad 11 poorten had. Om de vijand af te schrikken en natuurlijk ook om even lekker op te scheppen, maakte men van 11, 10+1, ofwel 101! Honderd en een poorten! Roi Et!
Voor de rest niet veel te vertellen, behalve dan die rare rit met die stokoude tuk tukker, die ons naar een bepaald restaurant in de stad zou brengen . Hij vroeg heel weinig geld. Fijn, maar hij bracht ons eerst naar een plek bij een rijstveld buiten de stad, toen bij een groot hotel en toen weer ergens anders. Onverrichter zake naar ons hotel teruggereden, waar hij dolblij de afgesproken 60 baht in ontvangst nam. Daar zat wel een schroefje los.

Ook met oud en nieuw was het een dolle boel in Roi Et. Ik ging om 10 uur lekker slapen en was even wakker van 3 of 4 zeer beschaafde knalletjes om 12 uur. Alice tuurde tussen de gordijnen door en zei dat er vuurpijlen waren. Welterusten en oh ja, gelukkig nieuwjaar.

Een lange busreis naar Phimai. Hier bevindt zich, midden in het stadje een schitterend historisch park. Hierin ligt een Khmer tempelcomplex uit de tiende eeuw. We hebben er heerlijk rondgezworven en zijn later ook nog naar het bijbehorende museum geweest. Het was echt een van de hoogtepunten van deze reis. We voegen wat foto's bij.
Een prettige bijkomstigheid was een unieke service van ons hotel. Gratis en voor niets werd je met een rasecht Amerikaans golfkarretje weggebracht naar en weer opgehaald van elke attractie die je maar wilde. Elektrisch zoevend tussen de knetterbrommers!

Ons laatste reisdoel, voor Bangkok was Pak Chong. We hadden kamers besproken in de Khao Yai Garden Lodge. Van hieruit kan je dagtochten door het gelijknamige National Park maken. Eerst een dagje in de mooi aangelegde tuin aan de fraaie pool en toen erop uit! Van tevoren hadden we bij de receptie goed geinformeerd naar het programma, met name de ochtendwandeling. Gelukkig was die maar 3 a 4 km. over vlak terrein. Nou, dat kunnen we wel aan!

De volgende dag met een groepje van 9 aardige mensen in de achterbak van de truck het park in. Langs de weg zagen we al aapjes. Dat gaf ons goede moed voor de olifanten, herten, gibbons en neushoornvogels die we hoopten te zien.
Na een bezoek aan het visitors centre gingen we op stap. Wij verwachtten de velden met hoog olifantsgras, die we op de foto's in het hotel hadden gezien, maar voor we het wisten bevonden we ons op een bijkans onbegaanbaar spoor door de wildernis. Na een lastige klim over hoge boomwortels en gladde rotsen, moesten we ook weer afdalen. Toen we naar benden keken, zag ik Alice's rug verkrampen. We keken elkaar wat vertwijfeld aan en kwamen tot de conclusie: dit is niets voor ons. Ik riep de gids en vertelde hem dat wij deze wandeling niet konden maken en dat we op iets heel anders hadden gerekend. Hij belde de chauffeur om ons bij het visitors centre op te halen en wij gingen terug. Na nog geen half uur was onze wandeling ten einde.
De chauffeur bracht ons nog naar een uitkijktoren bij een meertje met een saltlick. Mooi, maar geen levend wezen te bespeuren.
's Middags voegden we ons weer bij de groep en hoorden dat de wandeling erg zwaar en ruim 7 km lang was geweest. Wij blij met onze tijdige beslissing!
De rest van het programma was wel aardig, maar niet om naar huis over te schrijven. Dat doe ik dus maar niet.

Nu zijn we in Bangkok. Terug in het Watana hotel. We hebben gisteren onze grote tas met kampeerspullen voor Nieuw Zeeland uit de storage gehaald en ook nog een boottochtje over de Chao Phraya naar Nonthaburi gemaakt.
Ik kijk naar buiten. Voor het eerst regent het!

Morgen naar Auckland. Spannend!

• 08 Januari 2017 - 06:00

Ger En Thea:

Leuk en goed verslag met elke regel die herkenning.
    Over de verkeerstoestanden is geen letter gelogen.
    En nu koffers pakken voor nieuwe belevenissen in NZ. Weer heel andere koek.
    Wij blijven nog een tijdje in dit bijzondere land en wensen jullie een goede reis en een heel fijn verblijf. Genieten maar weer!!

• 08 Januari 2017 - 07:53

Lisette:

Allereerst gelukkig nieuwjaar!!
    Voor jullie is het al goed begonnen.
    Mooie plekken,avontuurlijke wandelingen.
    Maar wat een druk volkje he!!
    Dit hebben jullie ook weer overleefd!!
    Op naar N-Zeeland. Laat ons maar weer mee genieten.
    Have fun,kijk er naar uit!
    Liefs,
    Lisette Maarssen

• 08 Januari 2017 - 10:54

Peter:

Eindelijk ben ik nou eens blij dat ik niet daar ben, maar hier, geveld door griepige spierpijnen en een diepe wens om met rust gelaten te worden! Thailand? Brrr. Liever dekens en diepe duisternis. Maar ja, ook deze tevredenheid zal tijdelijk zijn.
    We wensen jullie van alles voor het nieuwe jaar.
    Je weet wel wat.
    Liefs, Peter

• 08 Januari 2017 - 10:56

Kees:

Ziet er allemaal fantastisch uit.
    Geniet er
    Ekker van en vast veel genoegen met de volgende stappen.
    Wij zijn net terug uit Zwitserland.
    Gr. Kees en Marieken

• 08 Januari 2017 - 11:32

Susan:

Elke keer weer een leuke verrassing wanneer er een reisbericht van jullie komt! Ik kan zo heerlijk meegenieten!
    Liefs,
    Susan

• 08 Januari 2017 - 11:53

JaMa:

Hoi lieverds,
    Fantastische foto,s , mooi land hè.
    Nu op naar de Kiwi,s.
    XOXO JaMa.

• 08 Januari 2017 - 13:37

Max En Ans:

lieve mensen, dat was genieten van al die fraaie hotels!!
    Veel plezier in jullie eenvoudige onderkomen in het prachtige N.Z.
    Ik ga nu glaasjes klaarzetten voor de nieuwjaarsbijeenkomst van de Roei.
    Goeie reis en geniet.
    Max en Ans.

• 08 Januari 2017 - 14:41

Jacques En Marianne:

Jullie zijn inmiddels al een beetje gewend aan het linkse verkeer.
    Dat zal van pas komen in Nieuw Zeeland.
    Let vooral op bij rotondes en one way bridges.
    Na al die drukte, zijn de NZ-wegen waarschijnlijk een oase van rust.
    We wensen jullie mooi weer en veel mooie campings!
    Verder goede reis gewenst en succes met het kamperen,
    Jacques en Marianne

• 11 Januari 2017 - 10:40

Cocky Noordhuizen - Hijdra:

weer een leuk reisverslag van de " reisleider ".
    Thailand is geweest nu op naar Nieuw Zeeland, geen gebarentaal nodig als je iets wil .
    Lijkt me heerlijk , geniet ervan , wacht in spanning het volgende verslag af met de foto's .
    Have fun,bye bye,

Cocky