Eerste indrukken - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Alice en Bob Dam - WaarBenJij.nu Eerste indrukken - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Alice en Bob Dam - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken

Door: Bob

Blijf op de hoogte en volg Alice en Bob

04 December 2016 | Thailand, Chiang Mai

Op dinsdag, 29 november 2016, precies om 6.40 uur plaatselijke tijd, zette captain Wang van China Airlines, na een vlucht van 11,5 uur, zijn Airbus met een beschaafd zuidoost Aziatisch bonsje op het asfalt van Bangkok's Suvarnabhumi international airport.

Nog geen 20 minuten later stond onze bagage al voor ons klaar en na 10 minuten zagen we Ger en Thea met een brede glimlach bij het meetingpoint op ons afkomen. Ze waren heel vroeg opgestaan om ons te verwelkomen!
Bij de koffie besloten we om geen taxi naar het hotel te nemen, vanwege de beruchte spitsuurfiles in Bangkok. Goed idee, want nu waren we met de metro al ruim een uur later in hotel Watana, waar Ger en Thea een kamer voor ons hadden gereserveerd.
Lekker geslapen en aan het eind van de middag nog even de stad in met de metro. Het hotel ligt 5 minuten lopen van het Sutthisan station. Heel handig! Lekker gegeten bij een foodcourt en weer vroeg naar bed.

Woensdag maakten we een bijzonder leuke trip met de boot over de Chao Praya rivier naar Nonthaburi, een voorstadje van Bangkok. Lekker geluncht en op de markt gegriezeld van de nog stuiptrekkende kikkers, exotische vissen, zielige schilpadden en andere niet nader definieerbare etenswaren.

Donderdag naar Chinatown. Kleurrijk, druk, interessant en heel vermoeiend. Alles anders dan de Thaise cultuur. Een eiland.

Voordat ik aan de vrijdag begin moet ik vermelden dat mijn onvolprezen broer en schoonzus, na 8 Thailandreizen, de boel hier op hun duimpje kennen. Wat heerlijk is het om in een kolossale metropool als Bangkok twee gidsen te hebben die je feilloos van de ene metro naar de andere skytrain leiden. Die je over razenddrukke verkeersaders en kleine achterafsteegjes naar de leukste plekjes weten te brengen. Die zich overal een koffietentje of restaurantje weten te herinneren!
Om dit nader te illustreren zal ik onze trip naar de drijvende markt van Amphawa aan de hand van 9 verschillende vervoersmiddelen beschrijven........

Vroeg opgestaan. Naar metrostation Sutthisan. Overstappen op skytrain in Silom. Naar Wongwian Yai. Flinke wandeling naar treinstationnetje. Stokoude boemel naar Mahachai, een vissersplaatsje aan de rivier. Oversteek met ferry naar Ban Laem. Lunch in lief koffietentje met cappucino en champignonsoep. Wandeling naar weer een treinstationnetje, waar we voor 10 baht een kaartje kopen naar Mae Klong. Daar is de railwaymarket. Zes keer per dag komt de trein over de markt, die aan weerszijden tegen het spoor aanligt. De kooplui halen dan hun waren naar binnen en hun zonneschermen naar beneden, zodat de trein er langs kan. Er blijft misschien maar een halve meter ruimte over en die is dan weer volgepropt met mensen die de trein al zwaaiend, roepend en lachend verwelkomen. Het is een heel bijzondere ervaring. Je voelt je alsof je de Amerikaanse verkiezingen hebt gewonnen, om maar eens een vergelijking te maken.
Na een korte wandeling over de markt nemen we een Songthaew, een bakkie met twee banken en een dakkie, naar de floating market van Amphawa. Heel pittoresk, maar het leukste is de longtailboot die we voor een uurtje huren om een trip over de markt en de rivier te maken. Een hele boot voor onszelf met een automotor achterop, een eigen kapitein en scheuren maar!
Om 5.30 uur nemen we een minivan terug naar Bangkok. Een reis van 100 km, waar we ruim 2,5 uur over doen, want we komen natuurlijk in de spits terecht.
Tenslotte met de metro naar het hotel
Wat een geweldige dag was dit.

Alle hulde voor ons dappere reisleiders tweetal, dat ons zonder blikken of blozen 4 heerlijke dagen heeft bezorgd!!

• 04 December 2016 - 08:00

Irma:

Na een heerlijk zoet avondje met leuke kadootjes vind ik het nieuwe verslag van jullie op mijn scherm staan,en dat liegt er weer niet om.
    Jullie hebben weer veel meegemaakt in vier dagen!
    En dat zal zo wel verder gaan.
    Veel plezier nog!Tot de volgende keer,Irma

• 04 December 2016 - 09:17

Jacques En Marianne:

Ger en Thea hebben jullie gelijk geheel ondergedompeld in de high lights van Bangkok.
    Fijn om door zulke ervaren Thailandgangers wegwijs gemaakt te worden.
    Nu samen verder, maar we zien dat jullie al weer in Chang Mai zitten.
    We wensen jullie veel reisplezier en kijken uit naar het volgende verslag.
    Groeten en liefs uit De Kwakel, Jacques en Marianne

• 04 December 2016 - 10:05

Susan:

Zo bijzonder, vorige week waren jullie nog op de 5 e verjaardag van Midas, en nu....... een weekje verder gewoon in Azie. Wat ik al eerder zei, beetje jaloers ben ik wel, maar ik vind het heel slim dat jullie nu al die reizen doen en samen genieten van alles wat je tegenkomt! Susan

• 04 December 2016 - 12:28

Anja En Kees:

Prachtig verslag weer van een geweldige reis die nog maar net begonnen is. Het verslag van jullie belevenissen deed ons terugdenken aan 1997 toen wij in Bangkok ronddoolden en ons ook nog bij de neus lieten nemen door een bijzonder dure taxichauffeur en een kapitein van een longtailboat. We hebben er toen wel van geleerd ! Veel reisplezier tijdens het volgende gedeelte van de reis en ook wij zien uit naar het volgende hoofdstuk van jullie reisverhaal. Wij worstelen ons hier thuis intussen door meer dan 10.000 foto's van de Australië-reis voor de samenstelling van het volgende fotoboek. Anja en Kees

• 04 December 2016 - 16:07

Ger En Thea:

Nou,nou wat een complimenten. Bedankt hoor!!
    Het waren inderdaad prima dagen met elkaar en leuke, interessante dingen gezien.
    Leuk dat ook in Chiang Mai de 1e indrukken goed waren.
    See you.

( P.S. Graag mail naar gervandamvw@gmail.com. Macht der gewoonte hè naar Ziggo )

• 04 December 2016 - 20:36

Jama:

Goed gedaan, broertjes en schoonzussies.
    Fijn dat jullie het zo leuk samen hadden.
    Beetje jaloers naar jullie zomerkleren gekeken.
    Hier crispy winterweer met wel een lekker
    zonnetje.
    Geniet alle 4 van het vervolg van jullie reis.
    XOXO liefs JaMa.

• 06 December 2016 - 09:57

Cocky Noordhuizen-Hijdra:

Jullie maken wat mee , weer een leuk reisverslag , ik had al wat meegekregen d.m.v. de foto's via Facebook , ook deze zijn weer kleurrijk .
    Wacht met spanning het volgende verslag af , veel plezier verder.
    Groetjes,
    Cocky

• 06 December 2016 - 12:41

Ans En Max:

Fijn dat alles zo goed gaat! Ik ben na een indrukwekkende trip sinds zaterdagnacht ook weer op honk. We hebben Sint uitgebreid gevierd en nu op naar Kerst!! Veel liefs.