Door het land naar de rivier - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van Alice en Bob Dam - WaarBenJij.nu Door het land naar de rivier - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van Alice en Bob Dam - WaarBenJij.nu

Door het land naar de rivier

Door: Bob

Blijf op de hoogte en volg Alice en Bob

21 December 2016 | Thailand, Nong Khai

Gisteren gebeurde het weer. Voor ons hotel in Nong Khai. We wilden met een tuk tuk naar Wat Khaek. In mijn beste Thai vertelde ik dat aan de chauffeur. Meteen knikte hij enthousiast en bracht ons vervolgens naar de markt. What Khaek is een andere naam voor Sala Kaeo Ku, een schitterende beeldentuin buiten de stad, maar daarover later. Het bleek dat de chauffer had verstaan: Market. Blijkbaar liggen de klanken die je uitstoot als je als westerling "market" zegt heel dicht bij " Wat Khaek". Thailand is een heel makkelijk en naar het ons lijkt veilig land om te reizen en te verblijven. Het enige waardoor je zo af en toe in vreemde situaties terecht komt is de taal. Maar heel weinig mensen spreken Engels en als ze het wel doen meestal onverstaanbaar vanwege het Thaise accent. De meeste farangs, zoals buitenlanders worden genoemd, spreken geen Thai en als we het proberen worden we vaak niet begrepen. Het ligt met name aan het feit dat in het Thai de hoogte en lengte van de toon en niet alleen het woord zelf, betekenisdragers zijn. Ook de verschillen in uitspraak van klinkers zijn vaak miniem in onze oren. K wordt uitgesproken als een Nederlandse K, maar KH als een Engelse K. Zoek het maar uit.
Niettemin worden alle misverstanden meestal uitgepoetst door een brede glimlach, een wai met een buiging en veel verontschuldigingen. Daar doen wij dan dapper aan mee. Heel beleefd en vriendelijk allemaal.

Voor de rest loopt alles, op wat opspelende darmen na, op rolletjes. Het reizen per bus is comfortabel, de hotels zijn boven verwachting goed, het eten is voortreffelijk en de bezienwaardigheden, bezienswaardig.

Maar even in chronologische volgorde:

Na de eerste dagen met Ger en Thea in Bangkok gingen we met het vliegtuig naar Chiang Mai, een grote stad in het noorden. We verbleven in The Riverside House aan de Mae Ping (Mae is rvier).
Heerlijk gedineerd in een romantisch restaurant met uitzicht over de Ping. Mooie wandeling door de oude stad. Bedrust i.v.m. lastige darmen. Lekker lezen en uitrusten van die vier drukke Bangkokdagen.

Met de bus naar Chiang Rai. 3 Uur ten noorden van Chiang Mai.
Komen in matig hotelletje terecht, maar dat wordt snel rechtgetrokken door Ger en Thea, die hier inmiddels ook zijn neergestreken. Ze kennen de stad goed en hebben een heerlijk hotel besproken voor een verblijf van een maand. Ze gaan voor ons op zoek en de volgende dag kunnen we kiezen uit drie hotels!
Het wordt Baan Bua Resort. Fijne plek op een kwartiertje afstand van het hotel van Ger en Thea. We lopen dan over het oude, verlaten vliegveld van Chiang Rai. Een leuke wandeling, vooral tegen de avond als zich hier heel veel mensen verzamelen om te joggen en te fitnessen.

Gevieren bezoeken we de witte tempel, Wat Rong Khun, een soort porceleinen suikertaart, ingelegd met miljoenen spiegeltjes. Een Thaise kunstenaar met een onuitspreekbare naam is hier in 1997 begonnen met de bouw. Het hoofdgebouw is klaar, maar er wordt nog steeds gebouwd, gebeeldhouwd en geschilderd aan nieuwe paviljoens. Heel veel jonge mensen zijn hier met oneindig veel geduld aan het werk. Een kunstwerk in wording. Het deed mij denken aan de Sagrada Familia in Barcelona.

De volgende dag samen met een taxi een mooie, door Ger geregisseerde trip naar en door de Golden Triangle gemaakt. In dit gebied werden vroeger eigenlijk alleen maar papavers voor de opiumproductie verbouwd. Toen wij hier in 1984 waren was dit nog in volle gang. Inmiddels hebben de boeren zich, onder invloed van een project dat met veel geld van de koning tot stand kwam, "bekeerd" tot de verbouw van rijst en groente.
We bezochten onder meer het drielandenpunt, waar Thailand, Myamnar en Laos aan de MeaKong rivier bijeen komen, lunchten heel gezellig en rustig bij een restaurant aan een meer, bezochten theeplantages en nog twee verschillende Wats.

Dat het Thaise woord DAM, zwart betekent, wist ik al. FAN staat voor tand. VAN DAM is dus "zwarte tand". Daar moeten ze hier bij de hotelrecepties wel eens om giechelen, vooral als je bedenkt dat BOB lui betekent......
Waarom vertel ik dit? Vanwege het woord DAM. We bezochten met Ger en Thea namelijk ook nog BAAN DAM, zwart huis. Even buiten Chiang Rai bevindt zich de tegenhanger van de witte tempel. Daar is alles licht, wit en fonkelend, maar in Baaan Dam is alles duister, zwart en sinister. Wel weer een kunstwerk in wording. Zo'n 40 gebouwen en gebouwtjes in een prachtige tuin, allemaal ontworpen en voorzien van de kunstwerken en bijzondere verzamelingen van kunstenaar Thawan Duchanee.

De dag erop naar het busstation voor een trip naar Phayao, 2 uur naar het zuiden. Onverwacht kwamen Ger en Thea daar op de fiets lsngs om nog afscheid van ons te nemen! We zullen elkaar tijdens deze vakantie niet meer zien. Ieder gaat zijns weegs. Het was heel fijn samen!

Phayao is een kleine stad aan een groot meer. We huurden een boot met een roeier, die ons, samen met een Russisch-Israelisch stel, naar het eiland bracht. We kregen bloemen en wierook om daar bij een kleine openlucht tempel, te offeren. Er heerste een heel rustige, ontspannen sfeer.

Door naar het zuiden. Na een lange reis van 6 uur arriveerden we in Phitsalunok. We kwamen er in een groot luxe, 4 sterren hotel met een enorm zwembad terecht. Je begrijpt vaak niet, hoe dat hier met de prijzen zit. In Nederland betaal je al gauw 3x zoveel voor een eenvoudig hotelletje. Wel heel leuk dat we dit kunnen met ons beperkte budget!

We bezochten er een folkloristisch museum, een inheemse vogeltuin en, heel bijzonder, een bronsgieterij, waar alleen maar Boeddha's worden gefabriceerd. In alle vormen en groottes!

De plaatselijke Wat bevat de op 1 na heiligste Boeddha van Thalland. We kwamen midden in een religieus gebeuren terecht, met drie priesters, veel versterkt geluid en diverse TV camera's om de boel vast te leggen. Op het terrein bevond zich een soort oventje, waar mensen gouden, zilveren of bronzen voorwerpen konden brengen, die dan vervolgens werden omgesmolten om bij te dragen aan de verdere vervolmaking van de diverse Boeddha beelden. Het was een heel gedrang van mensen die met hun smartphones foto's en filmpjes maakten als hun kleinood werd omgesmolten.

Oh ja, smartphones! Iedereeen, maar dan ook iedereen heeft er een! Je ziet ze overal. In de metro, de auto, op de bromfiets in de bus en ja hoor in de heilige tempel. Kijk maar naar de foto van de monnik met zijn Iphone vlak voor de Boeddha!

Ons volgende doel was Khon Kaen. Weer een lange trip in een uitstekende bus. Dit keer naar het oosten. De volgende dag door naar het noorden. Naar Nong Khai aan de Maekong rivier.
We zitten hier in een heel fraai hotelletje, het Nong Khai Resort. Er is een fijn zwembad, waar we elke dag in afkoelen. We blijven hier tot na de kerst. Heerlijk pas op de plaats.

Gisteren hebben we fietsen gehuurd, want ons hotel ligt buiten de stad. We hebben al een klein toertje langs de Maekong gemaakt.

Ik begon het verhaal met het misverstand met de tuk tuk chauffeur. Uiteindelijk bracht hij ons waar we wel heen moesten: Sala Kaeo Ku, de beeldentuin. Een sprookje, waarin je als dwergje tussen de reuzen dwaalt. Kijk maar naar de foto's.

PS. Door een probleem met deze website kunnen we de bijpassende foto's (nog) niet sturen. Even afwachten maar. Het kan wel een paar dagen duren.......

• 21 December 2016 - 05:53

Ger En Thea:

Dit verslag is helemaal waar en wij kunnen het weten, want we waren er voor het grootste deel bij. Leuk dat jullie ook de beeldentuin hebben bezocht. Je voelt je inderdaad een dwerg.
    Fijn dat jullie het naar de zin hebben, het onderkomen bevalt en ook fietsen hebben gehuurd. Je komt overal waar een tuktuk niet vaak kan komen. Geniet van de ons zo bekende omgeving en maak er fijne dagen van.

• 21 December 2016 - 06:08

Irma:

Hallo globetrotters,wat een verhalen kunnen jullie weer vertellen!
    Ik leg me er maar bij neer dat die van mij daar maar zeer pover bij af steken.
    En nu ga ik de foto's maar eens bekijken, die zullen vast niet onder doen bij de verhalen!!!
    Kus, Irma

• 21 December 2016 - 09:19

Jacques En Marianne:

Leuk, dat je naam Luie Zwarte Tand betekent, Bob.
    We zijn benieuwd wat Alice van Leeuwen in het Thais betekent?
    Gezien de hoogte en lengte van de uitspraak, lijkt het op Chinees?
    Fijn, dat jullie nu wat langer op een plaats blijven.
    We wensen jullie mooie warme kerstdagen!
    Veel foto's hebben we al op Instagram en Facebook gezien.
    Maar we blijven benieuwd, hopelijk kunnen jullie ze snel uploaden.
    Veel liefs uit De Kwakel, Jacques en Marianne

• 21 December 2016 - 11:28

Tom:

Goed geschreven. Leuk om te lezen. Tot nu toe vallen de taalmisverstanden wel mee geloof ik. Maar pas op:Wat Rong Khun, GAAT Rong. Kus to&jo&mi

• 21 December 2016 - 15:12

Hans:

Wat een vette reis is dit weer! Leuk om zo te stoeien met taal en cultuur?! Heerlijk om op je gemakje mooie dingen te zien. Sterkte met de darmen (mai pet?!) en fijne kerstdagen!

• 21 December 2016 - 18:33

Peter:

Reis mee in m'n verbeelding. Leuk intermezzo met mijn ziekenhuis in en uit leven. Herstel van Marianne gaat volgens plan. Heb net tranen van ontroering gelaten bij een door een vriend gestuurde cd, Kanon Pokajanen van Arvo Part. Ik schrijf dit ook om Bob's jaloezie te triggeren omdat ie denkt dat hij iets mist wat betreft muziekbeleving! Ha, you can not have it all, brother!
    Ik jaloers? Pff!
    Peter

• 21 December 2016 - 19:51

Lisette:

Hoi luitjes,
    Wat weer een heerlijk avontuurlijk verslag..jullie zijn nog niet zo lang weg en dan al zoveel gezien en gedaan.Ook leuk dat jullie dat samen met broer en schoonzus konden beleven.
    Kijk uit naar de foto's.
    Wij wensen jullie alvast fijne kerstdagen en een gezond en gelukkig 2017!!
    Liefs,Lisette en Hans

• 21 December 2016 - 22:16

Jama:

Hoi lieverds,

Allereerst gefeliciteerd met Jonas.
    Ben ontzettend benieuwd naar de beeldentuin, hoop dat de foto,s
    snel komen.
    Geniet maar heel veel.
    XOXO JaMa.

• 23 December 2016 - 04:59

GER EN THEA:

Leuke foto's. De meesten hebben wij natuurlijk ook, maar van een ander is het toch weer anders.
    Leuk dat jullie die Mekongcruise hebben gedaan.

• 23 December 2016 - 14:52

Susan Van Ham:

Lieve Bob en Alice,

Ik geniet weer mee van jullie verhalen. Vanaf hier wens ik jullie goede kerstdagen en uiteraard de allerbeste wensen voor een gezond 2017 met veel reizen.

Liefs,
    Susan

• 23 December 2016 - 17:10

Ans En Max:

Ik heb even gewacht met commentaar tot de foto's er waren. Want ja, papier is geduldig en Bob kan leuk schrijven maar ik wilde toch eerst wel wat zien!! Het ziet er prima uit!
    Een gezellige Kerst en oudjaar. En dan natuurlijk de beste wensen enz. enz. voor 2017!!

• 23 December 2016 - 17:23

Maureen:

Hoi Bob en Alice.
    Ik wens jullie ook een heel gezond en gelukkig 2017. Nu ff lekker uitrusten en dan weer op reis.
    Groetjes
    MAureen

• 28 December 2016 - 15:56

Cocky Noordhuizen-Hijdra:

Schitterende foto's , verslag was zoals vertrouwd "beeldend " weergegeven.
    Voor 2017 wensen Peter en ik jullie alvast weer heel veel reisplezier in goede gezondheid .
    Groetjes,
    Cocky